Poticajno prostorno materijalno okruženje našeg vrtića
Suvremeni pristupi koji su usmjereni na dijete naglašavaju koliko je važno kvalitetno materijalno okruženje za cjelovit djetetov razvoj. U našem vrtiću se trudimo da prostor bude “treći odgajatelj” a okruženje vrtića izvor učenja.
U radu se vodimo mišlju kako je kultura vrtića zajednica, živi sustav u kojem su važni međuljudski odnosi i zajednički rad, organizacija i fizičko okruženje te usmjerenost na učenje i to sve za dobrobit djeteta koje je u centru.
Sobe dnevnog boravka u našem vrtiću su podijeljene na razne centre aktivnosti odnosno male omeđene prostore koji su odvojeni namještajem i potiču djecu na istraživanje.
U sobama dnevnog boravka su trenutno formirani:
- stolno – manipulativni centar
- centar građenja
- dramsko - obiteljsko,
- istraživački centar,
- centar za početno čitanje i pisanje,
- centar za likovno istraživanje i
- centar za igre rastresitim materijalima.
Uz formirane centre vrlo su važne i aktivnosti koje se provode u njima. Uz aktivnosti u centrima svakodnevno se provode i aktivnosti u vanjskom prostoru vrtića.
Stolno – manipulativni centar
Jedan od obveznih centara aktivnosti u našem vrtiću je onaj za stolne, manipulativne i didaktičke igre. Ovaj centar ima stolove i stolice i dovoljno prostora kako bi u njemu moglo boraviti više djece odjednom te je u njemu velikim dijelom zastupljena matematika.
Kada govorimo o odgojno-obrazovnim vrijednostima ovog centra odgojitelji jačaju razvoj matematičkih kompetencija djece, što se postiže osiguravanjem bogatog okruženja koje će djecu poticati na razmišljanje i rješavanje problema, kao i stjecanje znanja o različitim matematičkim konceptima. Na primjer, brojevi i operacije brojanja, klasificiranje, sortiranje, razumijevanje odnosa, uspoređivanja i prepoznavanja brojeva, kao i stjecanje iskustava o različitim oblicima i strukturama. Osim razvijanja dječjih intelektualnih sposobnosti, kao i u svakome centru pa tako i centru stolnih, manipulativnih i didaktičkih igara, bitno je razvijanje i govorne sposobnosti, fine motorike, koordinacije očiju i ruku, kao i socijalnih vještina.
Centar građenja
Centar građenja se sastoji od materijala koje djeca koriste za građenje i konstruiranje kao što su kocke različitih veličina i materijala. Djeca u ovom centru grade različite zgrade, kuće, stanove, nastambe za životinje, prepreke za preskakanje, ceste. Također djeca gradeći i konstruirajući razvijaju percepciju, finu motoriku i maštu.
Dramsko - obiteljski centar
Osnovni materijali u našem dramsko – obiteljskom centru su , štednjak, police ili vješalice za odjeću koju djeca odijevaju, krevet za lutke, posude, namirnice iz prodavaonice, stol i stolci te ogledalo. Dramsko obiteljski centar se u toku godine dijeli i na podcentre, kao što su: kuhinja, bolnica, frizerski salon, vatrogasna postaja, pošta ili bilo što što potiče djecu na dramsko-obiteljsku igru i igranje uloga.
Centar za likovno izražavanje
U centru za likovno izražavanja su dostupni materijali koji djeci omogućuju slobodu izražavanja na različite načine: komponiranjem na raznovrsnim podlogama koristeći se pritom materijalima poput kamenčića, drvenih štapića, pločica i sl., te podupirući izražavanje raznim likovnim tehnikama. U vrtiću djeca se koriste različitim materijalima kao što su bojice, olovke, flomastere, vodene boje, tempere . Ona crtaju, slikaju, režu, lijepe, iskušavaju boje, nanose boje na različite materijale, rade s različitim sredstvima kao što su kistovi različitih debljina, mogu istraživati gustoću boja, mekoću kistova, slikanje prstima, spužvicama, krpicama.
Istraživački centar
U samom centru istraživanja nudimo materijale i poticaje koji djeci omogućuju istraživanje različitih pojava i svojstava materijala, poput: magnetskih svojstava, mirisa, zvukova, tekstura, propusnosti, težine. Istraživački centar se vrlo često nadopunjuje i mijenja u skladu s interesovanjima djece.
Centar za početno čitanje i pisanje
U našem centru se nalazi “Kutak za čitanje” s različitim slikovnicama koji se po potrebi proširuje sa sadržajima za pisanje, izradu slikovnica i slušanje priča.
Centar za igre rastresitim materijalima
Igra rastresitim materijalima (kukuruzna krupica, griz, zobene pahuljice, riža, brašno, sol, šećer i sl.) djecu potiče na istraživanje. Istražuju svojstvo materijala, njegovu protočnost, težinu, količinu i sl. Osim toga, ovakva igra na dijete djeluje vrlo opuštajuće te potiče razvoj senzomotorike, fine motorike, okulomotorike te razvoj pažnje i koncentracije. Kako bi se obogatila dječja igra djeci se nude i dodatni materijali kao što su posude različitih oblika i veličina, žlice, lopatice, lijevke, sita, plastiče boce i sl.